Leidinio numeris:

2009.01.16 (10/2009)

Rodyti

Detroitas nenublanko





Rytoj Detroite, JAV automobilių pramonės sostinėje, oficialiai prasideda (spaudos dienos vyko nuo sausio 11 d.) Šiaurės Amerikos tarptautinė automobilių paroda (NAIAS), veiksianti iki sausio 25 d. Tai pirmasis pasaulinės svarbos automobilizmo renginys, prasidėjęs esant globaliai ekonominei krizei. Tačiau tai nesutrukdė šiam renginiui tapti vieninteliu, kuriame pristatomi jau antros kartos hibridiniai ar kitokie degalus taupantys, alternatyvių pavarų varomi modeliai. Be to, NAIAS darbo metu „didysis trejetas“ (“General Motors“, „Ford“ ir „Chrysler“) pirmą kartą pristatė savo naujus rinkodaros planus. NAIAS įkūrimo metais laikomi 1907-ieji (dabartinis pavadinimas atsirado tik 1989 m.). Parodinis plotas – apie 90.000 m2, ekspozicijose šiemet pristatoma daugiau kaip 700 automobilių. Organizatoriai teigia, kad gamintojai atvežė per 40 pasaulinių debiutantų (2008 m. – 44, 2004 m. – 2007 m. apie 70). Dauguma automobilių gamintojų, suprasdami, kad ekonominės krizės metu paprasti žmonės stengiasi taupyti, pristatydami naujus produktus pirmiausia pabrėžia jų ekonomiškumą, racionalias eksploatavimo išlaidas, funkcionalumą. Amerikiečiai pagaliau pradeda suprasti, kad jų kuriami automobiliai per dideli, naudoja per daug degalų, neatitinka šiuolaikinių pirkėjų pomėgių. Parodos užkulisiuose kalbama, kad prastėjantys „Chrysler“ rezultatai įstums ją į „General Motors“ glėbį. Automobilių pramonės analitikai trejeto atžvilgiu nusiteikę labai skeptiškai. Jie prognozuoja, kad po 3 metų minėtos amerikiečių bendrovės pasaulinėje rinkoje praras lyderių pozicijas. Parodoje nedalyvauja „Nissan“, „Land Rover“, „Ferrari“, „Suzuki“ ir „Mitsubishi“, nors naujienų jos turėtų. Automobilių pramonės analitikai spėlioja, kur ekonominių sunkumų spaudžiami gamintojai pasuks – atsisakys parodų, daugiausia pristatinės alternatyvių sprendimų mašinas, ras trečią kelią? „General Motors“, taupydamas pinigus, šiemet atsisakė grandiozinio uždaro vakarėlio JAV ir Detroito grietinėlei bei žurnalistams. Jo metu būdavo pristatomi nauji modeliai, tūkstančiui svečių dainuodavo pasaulinio masto žvaigždės, vaišės taip pat būdavo aukšto lygio. Europa Senojo žemyno automobilių gamintojai Šiaurės Amerikos rinką ir toliau laiko turtingų pirkėjų Meka, todėl dauguma Detroite siūlomų naujienų yra iš prabangiųjų klasės. Pavyzdys – „Audi“ naujokas. Tai 4,95 m ilgio koncepcinis „Sportback“ su „Audi“ būdingais dizaino elementais, su galingu 6 cilindrų, 3,0 l turbodyzeliu, „Premium“ klasės įranga, apdaila ir pan. Gamintojas pabrėžia, kad energiją tiekia vienas „švariausių“ pasaulyje turbodyzelių, kad degalų sunaudojama tik apie 5,9 l/100 km, o teršalų emisija atitinka dar negreit įsigaliosiančias „Euro-6“ normas. „Mercedes-Benz“ darbas – žemiškesnis: pristatytas jau seniai dėmesį traukiąs naujos kartos E klasės modelis. JAV tai perkamiausias „Mercedes-Benz“ modelis. „Volkswagen“ nuomone, jau atėjo laikai, kai automobilius varys modernūs, mažai gamtą teršiantys, ekonomiški įprasti varikliai poroje su elektros agregatais, tik elektros varikliai ir vandeniliu varomieji. Tai yra konstruktoriai daro viską, kad atsikratytų priklausomybės nuo mineralinės kilmės degalų. Anot „Volkswagen“, jie dabar tobulina dyzelinius TDI ir benzininius TSI variklius, kad jie atitiktų dabarties padėtį. Kitas etapas – degalai iš atsinaujinančių žaliavų (biomasės, celiuliozės, etanolio ir kt.), tokios mašinų konstrukcijos, kad pasaulyje dėl naujų degalų nereikėtų keisti automobilių pildymo struktūros pagrindų. 2010 m. „Volkswagen“ žada pristatyti pirmąjį prototipinį modelį, kurį varys vandenilis, verčiamas elektros energija aukštos temperatūros aplinkoje (High-temperature fuel cell – HTFC). Rytai Labai stiprias pozicijas Šiaurės Amerikos rinkoje turintys Japonijos automobilių gamintojai tęsia „žaliųjų“ technologijų diegimą modeliuose, toliau tikėdami sąmoningu amerikiečių požiūriu į gamtą. Tad „Toyota“ Detroitą pasirinko savo svarbiausio hibridinio naujos kartos (trečios) modelio „Prius“ debiutui. Statistika rodo, kad 2008 m. Šiaurės Amerikos rinkoje „Toyota Prius“ tapo populiariausiu hibridu, jų parduota 155.884. Naujojo „Prius“ prekybos pradžia numatyta šių metų pabaigoje. Nors Amerika – didelių mašinų šalis, japonai išdrįso parodyti ir koncepcinį elektromobilį „Toyota FT-EV“, konstruotą tuoj ir Lietuvoje pasirodysiančio triviečio „iQ“ pagrindu. Baterijos varomas automobilis gali nuvažiuoti apie 75 km. Jis skirtas miestui, pranašumas – įkrauti galima iš įprasto elektros tinklo. Apie serijinę gamybą dar tik svarstoma. Be to, „Toyota“ atnaujino tarp amerikiečių labai populiarų modelį „Camry“ ir pirkėjams pasiūlė iš karto dvi versijas – vieną varomą benzininio variklio, kitą – hibridinės pavaros. „Prius“ įgijo labai rimtą konkurentą, bent taip mano kitas Japonijos gamintojas „Honda“. Parodoje debiutavęs jų sukurtas hibridinis „Insight“ esą yra geresnis ir pigesnis. Jo ilgis 4,39 m, variklių duetą sudaro 1,3 l, 88 AG benzininis ir 14 AG elektros agregatai, vidutinės sąnaudos – 3,3 l/100 km (“Prius“, anot „Toyota“, mažiau 3,0 l). „Prius“ kainos prasideda nuo 22.000 USD, „Insight“ – nuo 18.000 USD.


SVARBIAUSIOS PASAULINĖS PREMJEROS




Laurai. Paskelbti nugalėtojai NAIAS parodoje kasmet paskelbiama, kas yra nusipelnęs Šiaurės Amerikos „Metų automobilio 2009“ titulo. Nugalėtojus – lengvųjų automobilių ir visureigių kategorijose – renka 50 automobilizmo tema rašančių žurnalistų iš JAV ir Kanados. Šiemet „Metų automobilio 2009“ titulas atiteko prabangiam Pietų Korėjos gamintojo „Hyundai“ modeliui „Genesis“ ir naujos kartos pikapui „Ford F-150“ („Truck of the Year“). Komisijos nariai vertina naujoves, panaudotas mašinose, jų dizainą, saugumo galimybes, valdymo galimybes, vairavimo malonumą ir vertę už kainą. „Genesis“ surinko 189 taškus, jis aplenkė didelį vienatūrį „Ford Flex“ (180 taškų) ir vokišką „VW Jetta TDI“ (131). Visureigių klasėje pikapas „Ford F-150“ įvertintas 259 taškais, ryškiai daugiau nei antrą vietą užėmęs „Dodge Ram“ (167 taškai) ir „MB ML 320 BlueTEC“ (74 taškai).