Leidinio numeris:

2014.10.29 (148/2014)

Rodyti

Vadyba ::

Meduolio ir botago principas — atgyvena

Žvelkite į savo darbuotojus kaip į savanorius. Savanoriai dirba, nes tam tikra veikla jiems atrodo prasminga. Tai juos motyvuoja. Daugelis įprastų hierarchinės organizacijos praktikų šiandien nepasiteisina.

Tokios nuomonės laikosi Jurgenas Appelo, verslininkas, lektorius, rašytojas. Anot jo, pasaulyje dar vis nestinga bendrovių, kuriose darbuotojai suvokiami kaip maži didelės mašinos sraigteliai, kuriuos lengva pakeisti kitais.

„Mano galva, įmonė yra bendro tikslo siekiančiųjų bendruomenė. Jeigu į bendrovę žvelgi štai taip, kaip į bendruomenę, supranti, kad daug tradicinėmis laikomų valdymo praktikų nepasiteisina. Pavyzdžiui, derybų būdu nustatomi atlyginimai, metiniai vertinimo pokalbiai ar iš viršaus nuleidžiami tikslai. Visa tai labiau demotyvuoja, nei motyvuoja“, — įsitikinęs p. Appelo. Anot jo, matuoti organizacijos sėkmę vien pagal pelną — trumparegiška. Ypač, jei, tarkime, bendrovėje nestinga savo veiklos nemėgstančių darbuotojų, personalas nuolatkeičiasi. Tai, esą, aiškiai rodo, kad verslas valdomas netinkamai. „Pažvelkime į tokias įmones, kaip „Facebook“ ar „Google“, kurios per trumpą laiką plėtėsi itin sparčiai.Jose yra viskas, apie ką kalbu „Valdymas 3.0“ (angl. Management 3.0) teorijoje: darbuotojai įsitraukę į bendrovės veiklą, jie mėgsta savo darbą, yra aprūpinti įvairiausiais patogumais. Manau, kad senuojubūdu valdomų įmonių dienos suskaičiuotos. Šie pavyzdžiai iš technologijų srities, tačiau taip veikiančių įmonių yra ir tradicinėje pramonėje: gamyboje, prekyboje“, — nuomone dalijasi p. Appelo.


Pataria Jurgenas Appelo, verslininkas, lektorius ir rašytojas

•Į darbuotojus žvelgkite kaip į savanorius, kurie bet kada gali pasirinkti kitą darbdavį. Savanoriams tikslai nenustatomi, jie patys juos pasirenka. Ši praktika pasiteisina ir įmonėje. Į bendrovės veiklą daug labiau įsitraukia tie darbuotojai, kurie tikslus nusistato patys ir dalijasi pasiekimais. Vadovo vaidmuo — motyvuoti ir patarti.

•Darbuotojams reikia įkvepiančio tikslo. Jie turi aiškiai žinoti, ko susirinko šiame biure. Uždirbti pinigų nėra tikslas pats savaime.

•Kuo mažiau organizacijoje formalių vadovų, tuo geriau. Idealu, jei darbuotojai tiek įsitraukia į bendrovės veiklą, kad prisiima tam tikrą atsakomybę, kuri tradiciškai priskiriama vadovams, pavyzdžiui, organizacijos kultūros formavimą, pokyčių inicijavimą, įgyvendinimą, vertinimą ir pan.

•Tam tikrus pokyčius organizacijoje gali inicijuoti patys darbuotojai. Pavyzdžiui, padėkos kortelės ar atvirukai. Tiesiog galima sutarti, kad darbuotojai vieni kitiems parašys padėkos žinutes. Toks paprastas dalykas kuria palankią darbo aplinką. Kai vedu mokymus, dažnai naudoju padėkos korteles. Kursų dalyviai jas prisega prie lentos. Pastebėjau, kad po mokymų žmonės nusiklijuoja tuos lapukus ir išsineša namo. Tai tik rodo, kad geras žodis, įvertinimas yra veiksmingesnis už bet kokią nuobaudą. Deja, nestinga organizacijų, kuriose daugiau dėmesio sutelkiama į klaidas, už kurias baudžiama. Tačiau baimės ir netikrumo jausmas prie gero neveda. Jei organizacijoje susitelksite į klaidas ir nesėkmes, jų ir sulauksite. Todėl verčiau sutelkti dėmesį į darbuotojų stiprybes ir gerus darbus.

•Svarbu, kad darbuotojai vieni kitus pažintų. Su pažįstamu kolega daug lengviau bendradarbiauti, pasidalinti idėjomis ar imtis naujų projektų. To pasiekti padės dar viena praktika, kurios su kolegomis galite imtis čia pat. Aš juos praminiau asmeniniais žemėlapiais. Jų esmė — paklausinėti kolegų apie jų pomėgius, studijas ir pan. Kartais ilgus metus drauge dirbantys žmonės atranda nuostabių dalykų, pavyzdžiui, kad mokėsi toje pat aukštojoje mokykloje, turi tą patį hobį, mėgsta bėgioti ar serga už tą pačią futbolo komandą. Bendri pomėgiai suartina, o tai kuria darbui palankią aplinką.

•Atsisakykite derybų dėl atlyginimų, nes tai — neteisinga. Neteisinga todėl, kad dėl geresnių atlyginimų sudera tie, kurie yra geresni derybininkai, tačiau ir nebūtinai tie, kurių kompetencija tinkamiausia konkrečiam darbui. Be to, kodėl dėl atlyginimo turi derėtis tas, kuriam nereikės derėtis darbe? Įmonėje turi veikti aiški atlyginimų sistema. Juolab kad ji užkerta kelią diskriminacijai ir padeda darbuotojams suvokti, ką jie turi padaryti, kad uždirbtų daugiau.