Leidinio numeris:

2013.11.20 (205/2013)

Rodyti

Pramonė. Eksportas leidžia įkvėpti daugiau oro

Smulkieji baldžiai – ne tik taburečių gamintojai

Išsiskirti rinkoje baldų gamybos bendrovės gali naujomis technologijomis, medžiagomis ir atrasdamos savo segmentą – gamindamos ne tik namų ūkiams skirtus gaminius. Vis dėlto toms įmonėms, kurios sugeba rasti kelių eksportui, gyvenimas gerokai palengvėja.
Lietuvos baldų gamybos sektoriuje apie 90% visų įmonių yra mažos, jose dirba iki 50 darbuotojų, o 38% visų
registruotų sektoriaus įmonių turi iki 5 darbuotojų. Didelių įmonių dalis neviršija 3% visų registruotų
įmonių. Statistikos departamento duomenimis, Lietuvos baldų gamybos sektorius visiškai orientuotas į
eksportą: vidinė prekyba sudaro 11% eksportuojamų baldų vertės. Taigi savo produkciją svetur gabena stambūs
gamintojai, nuo jų nenori atsilikti ir smulkesnės įmonės.
„Naujos ar mažesnės įmonės, ieškodamos rinkų eksportui, iš pradžių gali bendradarbiauti su didesniais
gamintojais, kartu nepamiršdamos kaupti nuosavą patirtį ir ieškoti savo kelio, nepasikliauti vien partneryste
su didžiaisiais. Taip pat jos turėtų ieškoti tiesioginių kontaktų su užsienio prekybos centrais ar su jiems
tiekiančiais didmenininkais, nuolat dalyvauti parodose, specializuotuose baldų pramonės renginiuose, aktyviai
bendrauti su potencialiais užsakovais, rengti pristatymus ir nelaukti, kol užsakovai patys juos ras ar
pastebės. Ieškant eksporto galimybių padeda ir konsultacijos su kvalifikuotais rinkodaros ekspertais dėl
optimalios pardavimo kanalų sistemos paieškos“, – patarimų nešykšti Virginijus Doveika, SEB banko prezidento
pavaduotojas ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius.

Svarbu užsirekomenduoti
Paulius Žemaitis, Alytaus rajono baldų gamybos UAB „Arpolis“ savininkas, teigia pastaruoju metu naujų rinkų
už sienos nebesidairantis – patikimi partneriai, leidžiantys įmonei stabiliai dirbti, atrasti jau anksčiau.
„Pastaruosius metus naujų partnerių užsienyje neieškome, nedalyvaujame parodose. Kiek anksčiau startavome
labai aktyviai ir susiradom partnerių, su kuriais dirbame iki šiol. Pirmieji rasti užsakovai užsienyje buvo
patenkinti mūsų darbu, tad rekomendavo mūsų bendrovę dar kelioms įmonėms. Taip iš dviejų atsirado penki
partneriai“, – sako p. Žemaitis.
Verslininko teigimu, vienas prekes įmonė į užsienį išveža tiesiogiai, kitos svetur iškeliauja per Lietuvos
statybininkus, namų įrengėjus.
„Šiuo metu tiesiogiai į užsienį iškeliauja maždaug 25% visų mūsų gaminių. Tačiau jei skaičiuotume ir tuos,
kurie iškeliauja per tarpininkus, išeitų ir apie 50% produkcijos“, – skaičiuoja įmonės direktorius.

Į tarpininkus nešnairuoja
Didžiąją dalį produkcijos eksportuoja ir UAB „Erra“ ir Ko“. Tauragiškiai neatsisako dirbti per tarpininkus.
„Nors tada uždirbi mažiau, tačiau padidėja tavo gamybos apimtis, nes tarpininkai su užsakovais gerai sutaria.
Ir jau pastebėjome, kad, tarkim, koks Vokietijos baldų gamintojas visada mieliau bendrauja su saviškiais,
įkūrusiais GmbH (vok. k. – ribotos atsakomybės bendrovė), tegu ir tarpininkais, negu tiesiogiai su
gamintojais iš Lietuvos, turinčiais tik UAB“, – VŽ yra sakęs Albinas Petrikas, įmonės direktorius (VŽ, 2013
07 03).
Įmonė parodose neprisistato, nes p. Petrikas mano, kad tai ir per brangu, ir neefektyvu.
„Tokie kaip mes pasaulio naujovėmis nenustebinsime, todėl mums lėšas, kurias skirtume dalyvauti parodoje,
geriau nukreipti į tiesioginę klientų paiešką“, – neabejoja verslininkas.
Kitą Tauragės baldų gamybos bendrovę „Alantas“ metų pradžioje nauji klientai susirado patys. Įmonė jau
anksčiau pardavinėjo baldus Švedijoje ir Norvegijoje per partnerius.
„Ten dirbdami netiesiogiai nelabai jaučiame konkurencijos impulsų, tačiau viskas priklauso nuo kokybės – to
skandinavai reikalauja, taip save ir pristatome, todėl ir turime užsakymų“, – aiškina Nora Kniukštaitė, UAB
„Alantas“ eksporto vadovė (VŽ, 2013 04 17). Eksportas sudaro apytikriai 50% bendrovės veiklos.

Įmanoma, bet ankšta
Vis dėlto kai kurios įmonės sugeba išgyventi baldus parduodamos tik Lietuvoje. Tiesa, jie turi būti
išskirtiniai.
„Vidaus rinka yra gana sekli, todėl čia geresnių perspektyvų turi pagal individualius užsakymus dirbančios,
labai lanksčios, kuriančios didesnę pridėtinę vertę įmonės, kurios užsiima ir projektavimu, konsultacijomis,
individualiais sprendimais, bet nesiorientuoja į didelį mastą, bendrovės, kurių stiprybė – didelio
meistriškumo specialistai ir kurioms nereikia didelių kapitalinių investicijų“, – nurodo p. Doveika.
Gaminti baldus ir uždirbti gali ir neeksportuodamas, tačiau rasti partnerių užsienyje būtų didelė paspirtis
bet kuriam verslui, mano Vilma Gedeikienė, vaikiškus baldus gaminančios Kauno UAB „Puikis“ vadovė.
„Kol kas dirbame beveik tik Lietuvoje, daugiausia darome baldus pagal individualius klientų pageidavimus.
Išgyventi vien vietinėje rinkoje tikrai įmanoma“, – sako pašnekovė.
Tačiau verslininkė priduria, kad ateityje ji savo įmonę taip pat regi eksportuojančią gaminius.
„Žinoma, tokių minčių yra. Vis dėlto ši rinka yra labai maža“, – teigia ji.
„Arpolio“ vadovo manymu, ir neeksportuojančios baldų įmonės galėtų išgyventi, jei tikslingai orientuotųsi į
vietinę rinką, skirtų dėmesio rinkodarai.
„Manau, kad būtų įmanoma išsilaikyti ir neeksportuojant. Tektų nemažai investuoti į rinkodaros priemones
vidaus rinkoje, labiau pakovoti dėl savo vardo. Kita vertus, rinka yra tokia, kad daugelis gamintojų
tarpusavyje nesivaržo, o bendradarbiauja. Jei nespėjame įvykdyti kokio nors užsakymo, perleidžiami jį kitai
įmonei, ir atvirkščiai“, – kalba p. Žemaitis.
Tikėtina, kad mažos įmonės ateityje liks labiau orientuotos į nišinius gaminius, išskirtinius vartotojų
poreikius atitinkančius produktus, kartu teiks papildomas paslaugas ir produktus.
„Joms būtina sukurti ir nuolat palaikyti savo prekės ženklus, suvokti jų svarbą, branginti reputaciją.
Vidutinės ir didesnės įmonės neišvengiamai turi orientuotis į eksportą, taigi jų veiklos principai, tikslai
ir pobūdis iš esmės turi skirtis nuo mažųjų ir mikro įmonių“, – mano SEB banko atstovas.



ALGIMANTO KALVAIČIO NUOTR.

Vilma Gedeikienė, vaikiškus baldus gaminančios Kauno UAB „Puikis“ vadovė
Kol kas dirbame beveik tik Lietuvoje, daugiausia darome baldus pagal individualius klientų pageidavimus.
Išgyventi vien vietinėje rinkoje tikrai įmanoma.

Albinas Petrikas, UAB „Erra“ ir Ko“ direktorius
Tokie kaip mes pasaulio naujovėmis nenustebinsime, todėl mums lėšas, kurias skirtume dalyvauti parodoje,
geriau nukreipti į tiesioginę klientų paiešką.

Paulius Žemaitis, Alytaus rajono baldų gamybos UAB „Arpolis“ savininkas
Šiuo metu tiesiogiai į užsienį iškeliauja maždaug 25% visų mūsų gaminių. Tačiau jei skaičiuotume ir tuos,
kurie iškeliauja per tarpininkus, išeitų ir apie 50% produkcijos.

Virginijus Doveika, SEB banko prezidento pavaduotojas ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius:
Vidaus rinka yra gana sekli, todėl čia geresnių perspektyvų turi pagal individualius užsakymus dirbančios,
labai lanksčios, kuriančios didesnę pridėtinę vertę įmonės, kurios užsiima ir projektavimu, konsultacijomis,
individualiais sprendimais, bet nesiorientuoja į didelį mastą.


Eksportas
*Mažoms įmonėms, turinčioms iki 50 darbuotojų, tenka apie 14% sektoriaus pajamų ir mažiau negu 8% sektoriaus
eksporto, o daugiau kaip 60% viso sektoriaus eksporto tenka didelėms įmonėms. Vidutinių įmonių, turinčių
50–250 darbuotojų, dalis, tenkanti eksportui, kiek viršija 30 proc.



Pelningumas
*Baldų gamybos įmonės Lietuvoje turimą gamybos pajėgumą išnaudoja nuo 70 iki 80%, priklausomai nuo
laikotarpio, sezono.
*Pelningų sektoriaus įmonių dalis didėjo pastaruosius trejus metus ir 2012 m. sudarė 77% – tai atitinka
pelningai dirbančių įmonių vidurkį visame Lietuvos ūkyje (nepriklausomai nuo sektorius).

ŠALTINIS: STATISTIKOS DEPARTAMENTAS


Kaip pradėti eksportuoti
Parodos. Pirmas žingsnis norint rasti eksporto partnerių – tarptautinės parodos. Galima dalyvauti ne tik
baldų pramonės parodose, bet ir skirtose interjerui, statyboms ir pan.
Kontaktai. Kai kurios įmonės partnerių užsienyje randa neiškėlusios kojų iš namų. Išsiuntinėkite pasiūlymus
potencialiems partneriams su savo pasiūlymais, gaminiais, kainomis. Jei užsienio įmonei staiga prireiks
gamintojų, ji tikrai atsimins jūsų siūlymus.
Partnerystė. Bendradarbiaukite su eksporto kelius jau atradusiomis įmonėmis. Galbūt jos nepajėgia įvykdyti
visų užsakymų ir galėtų jais pasidalyti su jumis. Be to, jūsų kolegos Lietuvoje galėtų būti ne tik baldų
gamintojai, bet ir įmonės, užsienyje statančios namus, juos įrenginėjančios.