„Šie metai yra neabejotinai geresni, tačiau, kad ir kaip būtų, laivybos
sektoriuje krizė niekur nedingo. Nors
per 5 metus laivų statybos
pajėgumas sumažėjo apie 20–25%, laivų statybos pasiūla ir paklausa dar
nesubalansuota.
Žemas kainų lygis, didelė konkurencija, darbuotojų trūkumas – tai yra
tos sąlygos, kuriomis
šiandien dirbame ir privalome išgyventi,
todėl stengiamės statyti unikalius laivus, nes serijinių laivų
segmentas
seniai yra paveiktas krizės“, – strategiją brėžia Arnoldas Šileika, AB
Vakarų laivų gamyklos (VLG)
įmonių grupės generalinis
direktorius.
Grupės antrinė bendrovė UAB Vakarų Baltijos laivų
statykla šiemet imasi unikalaus projekto – stato mokslinių
tyrimų
laivą Klaipėdos universitetui, gavusiam ES paramą šiam projektui. Į
sudėtingų technologijų, specialių
konstrukcijų
laivus, koks šiuo metu statomas gamykloje, veiklą suka tiek Vakarų
Baltijos laivų statykla, tiek
ir visa VLG grupė.
Prieš
Aziją nepapūsi
UAB Vakarų Baltijos laivų statykla šiemet
darbais nėra aptekusi: stato tris laivus „iki rakto“, taip pat
stato
vieno laivo korpusą, gamina laivų korpusų blokus keliems užsakovams,
statantiems kruizinius laivus ir
ledlaužius.
Tačiau p.
Šileika pažymi, kad ne užsakymų kiekis, bet jų įgyvendinimo efektyvumas
yra siektinas rodiklis.
„Išlaikome tą lygį, kuriam turime išteklių.
Gal praeityje buvome padarę klaidų, anksčiau apsiimdavome
pakankamai
nemažai užsakymų, kas ne visada teigiami atsiliepdavo įmonės ekonomikai.
Dabar galbūt darome
mažiau, tačiau efektyviau, kad galėtume
garantuoti kokybę ir laiku įvykdomus terminus savo užsakovams“, –
kaip
užsakymų skaičius nebūtinai teigiamai atsispindi įmonės buhalterijoje,
aiškina p. Šileika.
Jo nuomone, dabar laivų statytojams
reikia ieškoti sudėtingesnių, didesnę pridėtinę vertę turinčių užsakymų,
kadangi
įprastų krovininių laivų, dojavežių ar keltų segmentą stipriai savo
rankose laiko kinai, turkai,
korėjiečiai ir vietnamiečiai.
„Į
šį segmentą jie jau seniai nusitaikę, todėl ieškome savo vietos po
saule, einame į technologiškai
sudėtingus ir drauge
rizikingus projektus. Mes statome sudėtingus laivus su didesne pridėtine
verte ir
pasiekiame daug didesnę apyvartą nei anksčiau“, – teigia
vadovas. Pasak jo, rinką iškreipia Azijos
gamintojai, kur
ne tik pigus metalas ir darbo jėga, tačiau kai kuriose šalyse laivų
statyba yra stipriai
remiama ir tiesiogiai ar netiesiogiai dotuojama
valstybės.
„Pietryčių Azijos šalys yra paskelbusios laivybą
strategine pramonės šaka. Jų verslas gauna paramą
subsidijomis,
valstybės garantijomis projektams finansuoti ar kitokia parama.
Pavyzdžiui, Pietų Korėja,
norėdama pasaulyje įtvirtini
savo jachtų gamintojus, skyrė 2 mlrd. USD, kad gamintojai įeitų į šį
prabangių
laivų segmentą. Sakyčiau, tai nešvarūs dalykai, kurie
žlugo pramonę“, – akcentuoja p. Šileika. Pasak vadovo,
Europoje
statomi inovatyvūs laivai ir Vakarų Baltijos laivų statykla save mato
tokioje rinkoje.
Stabdys – darbuotojų stygius
Esą
darbo būtų galima gauti ir daugiau, tačiau riboja net tik apsibrėžta
strategija prioritetą skirti
didesnės pridėtinės vertės
užsakymams, bet ir darbuotojų stygius.
„Užsakymų galime
prisiimti, bet kas tuos darbus darys. Nesiejame savo ateities su
užsienio rangovais.
Atsivežti iš užsienio darbo jėgą yra labai
sunku, tai trunka apie 2–4 mėnesius. Didžiausia paklausa
Skandinavijoje,
Vakarų Europoje yra suvirintojų, korpusininkų ir vamzdynininkų. Tai
deficitinės specialybės,
dėl jų konkuruojame“, – pasakoja
p. Šileika. Todėl bendrovei svarbu kuo efektyviau išnaudoti kiekvieną
darbuotojo
darbo valandą, kaip pagalbinę priemonę naudoja „lieknosios gamybos“ LEAN
principus.
„LEAN matome kaip įrankį efektyvumui didinti, kad
maksimaliai darbo laikas būtų sutelktas pridėtinei vertei
didinti,
kad kiekviena darbo valanda duotų maksimalią naudą. Tai galimybė
konkuruoti sąnaudų atžvilgiu, laiku
vykdyti sutartimis
numatytus terminus“, – aiškina vadovas.
Vakarų
Baltijos laivų statykloje dirba apie 450 žmonių, pagal poreikį samdomi
subrangovai, specialistai
rengiami VLG mokymo centre. Šiemet darbo
vietos sukurtos apie 70-čiai apmokytų specialistų
Leidinio numeris:
2013.11.19 (204/2013)
Pramonė. Konkuruoja ir dėl užsakymų, ir dėl darbuotojų
Laivų statytojų ateitis – išskirtiniai ir brangūs projektai
Laivų statybos pramonės krizė iš savo gniaužtų dar nepaleido, sako laivų
statytojai. Krovininės laivybos rinka vis dar perpildyta tonažo
pasiūlos, todėl laivų statytojai dairosi į sudėtingesnius segmentus ir
ateitį sieja su unikaliais projektais.
Arnoldas Šileika, Vakarų laivų gamyklos įmonių grupės generalinis
direktorius: „Unikalūs, sudėtingi, aukštųjų
technologijų
laivai – į tai yra orientuota visa laivų statybos pramonė.“ ALGIMANTO
KALVAIČIO NUOTR.
UAB Vakarų Baltijos laivų statyklos
pardavimai, mln. Lt
2010 m. 110
2011 m. 212,2
2012 m. 164
2013
m.* 206
* Planuojama
ŠALTINIS: UAB Vakarų Baltijos laivų statykla