„Įmonei turėti savo sandėlį, kai neužsiimi ta veikla, t. y. nepakuoji,
neveži, neorganizuoji logistikos, yra
gana sunku. Be to, mes
turėjome du sandėlininkus, vienas buvo vyresnio amžiaus, tai vis
iškildavo sunkumų
laiku įvykdyti užsakymus klientams,
reikėjo optimizuoti ir visą procesą. Tai, kad tai užtrukdavo ilgiau nei
norėjome,
– viena, o sąnaudos – kita tokio apsisprendimo priežastis“, – aiškina
Rūta Janukėnienė, leidyklos
„Baltos lankos“ (BL)
rinkodaros ir pardavimų direktorė.
Ji nurodo, kad bendrovė
ilgokai delsė priimti sprendimą, uoliai skaičiavo, kokių paslaugų
reikės, tačiau
tikisi, kad pasitelkusi trečiosios šalies
paslaugas leidykla jas atpigins apie 10–15%.
Bendrovė pasirinko
„Rhenus Svoris“ (RS) įmonę, dalį paslaugų teiks „DPD Lietuva“.
Anot
BL atstovės, rinkoje pasiūla yra gan didelė, tačiau rinkdamasi tiekėją
bendrovė norėjo, kad jo sandėlys
būtų Vilniuje.
„Nors
patogi vieta yra Kaunas, tačiau pagrindiniai mūsų klientai yra Vilniuje,
čia ir perkamoji galia
didžiausia, tad ir sandėlio norėjome
Vilniuje, žinoma, svarbi ir kaina, o „Rhenus“ pasiūlymas nebuvo pats
pigiausias.
Bet pasirinkome ir dėl vardo, patikimumo, ir dėl turimos tarptautinės
patirties“, – apsisprendimo
motyvus vardija BL atstovė.
Rizika
pasiteisino
Darius Valečka, 18 metų veikiančios UAB „USI
International“ (UI), platinančios „Osram“ produkciją Baltijos
šalyse,
atstovaujančios „Energizer“, direktorius, pasakoja, kad 15 m. įmonė pati
turėjo savo sandėlius,
užsiėmė prekių išvežiojimu.
„Tačiau
supratome, kad sava logistika yra atskiras verslas“, – prisimena p.
Valečka.
Žinoma, sprendimą pirkti paslaugą įmonė taip pat priėmė
ne per vieną dieną: bene 5–7 m. vis pasvarstydavo,
imdavo
skaičiuoti, vertinti, diskutuoti, o perėjimo prie 3PL (angl. third party
logistics – trečiosios šalies
logistika) kompleksinės
logistikos paslaugų ėmėsi 2007 m.
„2007 m. gana
stipriai didėjo atlyginimai, pamačiau, kad darosi sudėtingas vairuotojų,
sandėlininkų, kurie
dažnai keičiasi ir nori didesnių
atlyginimų, suvaldymo klausimas. Matematika pirmą kartą parodė, kad
pirkdami
šią paslaugą gauname geresnį efektą. Be to, reikšmingu
veiksniu tapo ir „Vilniaus tranzito“ (VT), ir „DPD
Lietuva“
atstovų geranoriškumas ir indėlis. Mes buvome savotiški pionieriai,
platintojams Lietuvoje tokio
tipo paslaugos nebuvo teikiamos“, –
teigia p. Valečka.
Nors matė įvairios rizikos, tačiau p. Valečka
teigia, kad žengtas žingsnis pasiteisino.
„Ekonominis
poveikis gana didelis, skaičiuojamas dešimtimis procentų, – tikina p.
Valečka. – Tačiau laimime
ne tik finansiškai, bet ir
laiko požiūriu, tai taip pat duoda ekonominės naudos. Galime daugiau
dėmesio
skirti savo tiesioginei veiklai.“
Jis pažymi,
kad atsisakius logistikos įmonei nebereikia turėti savo sandėlio,
nebereikia ir skaičiavimo, nes
paslauga užsakoma.
„Neperki
automobilių, nebekontroliuoju grafikų, darbuotojų, ar jie neišgėrę, ar
ne, ar užsivedė automobilis,
pristatysi ar nepristatysi
laiku. Atėjome į gerai sustyguotą fabriką, kuris tą paslaugą gali
parduoti pigiau,
nei mes patys darydavom, o kokybės aspektu – visai
kitas lygis, ir mūsų klientų satisfakcija kita“, – teigia
UI
vadovas.
Jis svarsto, kad savo logistikos paslaugų atsisakymas būtų
naudingas daugeliui įmonių, o kartu ir pažymi, kad
apskaičiuojant
savo logistikos sąnaudas reikia įvertinti daugelį eilučių.
„Transportą,
jo nusidėvėjimą, remontą, išlaidas padangoms, akumuliatoriams, detalėms,
degalams, logistikos
veiklą vykdančių darbuotojų atlyginimus, kiek
jie kalba mobiliaisiais telefonais, kiek jiems reikia
pagalbinių
įrenginių, kompiuterių ir t. t.“, – dėsto p. Valečka.
Pasiryžus
apsimoka
Arūnas Bertašius, RS vadovas, pažymi, kad Lietuvoje dar daug
įmonių linkusios savo jėgomis sandėliuoti
prekes,
rūpintis išvežiojimu, tačiau pažymi, kad padėtis po truputį kinta į gera.
„Įmonės
keičia mastymą, bet, kaip ir visi mąstymo procesai, šis taip pat yra
ilgas ir sunkus, – teigia p.
Bertašius. – Bet jei įmonės viską
įvertina, tai apsisprendžia pasitekti paslaugų teikėjus. Svarbu viską
gerai
suskaičiuoti, nes dažnai įmonės ir turi tą bėdą, kad
nesuskaičiuoja tiksliai visų patiriamų sąnaudų. Jei
įmonės
viską susumuoja, pasirenka paslaugų tiekėją, tai turėtų gauti apie 30%
sąnaudų mažėjimo efektą.“
„Nuo 2010 m.
vasaros buvo atsigavimo laikotarpis, vartojimas Lietuvoje pradėjo didėti
ir automatiškai
logistikos poreikis, reikalavimai išaugo, įmonės
pradėjo galvoti apie perspektyvą, konkurencingumą, atsirado
noras
pagerinti savo teikiamų paslaugų kokybę, operatyvumą. Tačiau praėjusių
metų rudenį vertinimas pasidarė
atsargesnis“, –
pokyčius palygina Antanas Šimelis, „AD Rem“ įmonių grupei priklausančios
UAB „Vilniaus
tranzitas“ Logistikos ir tranzito centro
direktorius
Anot jo, paklausimų įmonių, kurios norėtų atsisakyti savo
sandėlių ir gauti paslaugas iš šalies, VT sulaukia
apie
5 per mėnesį, tačiau dažniausiai gavę atsakymą interesantai nusprendžia
luktelti, o atsiradus abejonių
dėl ekonomikos perspektyvų
sprendimai ilgiau priimami.
„Be to, priėmus sprendimą keisti savo
logistikos struktūrą susiduriama ir su tam tikromis investicijomis, nes
yra
personalas, kuris tą darbą dirbo, yra plotai, kurie buvo užimti, o to
reikia atsisakyti. Įtakos turi ir
įmonių savininkų, vadovų
natūrali baimė arba nežinojimas, kaip pavyks pats projektas. Tai ne
transporto
paslauga, kai vieną kartą galima nuvežti su vienu vežėju,
o kitą kartą – su kitu“, – apie atsirandančią
riziką
įspėja p. Šimelis.
Neretai tas baimes paskatina ir kai
kurių įmonių, kurios deklaravo, kad gali teikti kompleksinius sprendimus,
prasti
darbo rezultatai.
„Gali deklaruoti, kad gali tą daryti, bet iš tiesų
nemoki, ir tas neigiamas atgarsis griauna pasitikėjimą
logistikos
įmonėms“, – konstatuoja p. Šimelis.
Leidinio numeris:
2012.01.13 (9/2012)
Paslaugos. Kada logistikos paslaugas verta pirkti
Savas sandėlis mielesnis, išnuomotas – pigesnis
Leidykla „Baltos lankos“ praėjusių metų pabaigoje papildė būrį bendrovių, kurios logistikos procesą nusprendė perduoti šios srities profesionalams. Bendrovė laukia ne tik ekonominės naudos, bet ir galimybės visą dėmesį skirti leidybai.