Leidinio numeris:

2011.11.04 (191/2011)

Rodyti

Bendrovių finansai. Įmonės priverstos gudrauti

Sustabdžiusiųjų veiklą laukia spąstai



Verslininkai ragina naikinti teisės aktų prieštaravimą: susidūrusios su finansiniais sunkumais įmonės gali laikinai stabdyti veiklą, tačiau nuo prievolės teikti metines finansines ataskaitas jos neatleidžiamos.
2009 m. paskelbtu Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko įsakymu įmonėms leidžiama laikinai nevykdyti
veiklos ir tuo metu neteikti kai kurių mokesčių deklaracijų. Tačiau Registrų centras apie tai, kad įmonė
neveikia, neinformuojamas, o nepateikusios metinės finansinės ataskaitos įmonės vadovas gali būti nubaustas
iki 10.000 Lt siekiančia bauda.
Loreta Puidokaitė, finansines paslaugas teikiančios UAB „Finansininkų grupė“ direktorė, sako žinanti į tokias
pinkles patekusių įmonių. Anot jos, kad būtų pripažintas nevykdantis veiklos, mokesčių mokėtojas turi
atitikti nustatytus reikalavimus: nesudaryti ir nevykdyti sandorių, atleisti darbuotojus. Tačiau teikiant
metinių finansinių ataskaitų rinkinį jį privalo pasirašyti įmonės vadovas.
„O tam reikia priimti į darbą naują vadovą, pasirašyti su juo darbo sutartį, užpildyti formas dėl
direktoriaus skyrimo ir pateikti jas Registrų centrui. Taip pat įgalioti įmonės vadovą su Registrų centru
sudaryti sutartį dėl finansinių ataskaitų rinkinio pateikimo. Ir tik tada bus galima pateikti metinių
finansinių ataskaitų rinkinį Registrų centrui. Akcininkas arba kitas įgaliotas asmuo pasirašyti ir teikti
ataskaitų neturi teisės“, – aiškina p. Puidokaitė.
Pasak jos, toks vadovo įdarbinimas panašus į fiktyvų, nes jo tikslas ne tęsti veiklą ar uždirbti pelno, bet
pateikti ataskaitą. Be to, anot jos, su šia procedūra susiję ir kiti neaiškumai – įdarbinusi vadovą įmonė
turi informuoti Valstybinę mokesčių inspekciją apie veiklos atnaujinimą, o pateikusi metinių finansinių
ataskaitų rinkinį iš naujo rašyti prašymą Valstybinei mokesčių inspekcijai dėl atleidimo nuo deklaracijų
teikimo arba veiklos sustabdymo.
O kur dar papildomos sąnaudos – p. Puidokaitės vertinimu, veiklos atnaujinimas ir naujas stabdymas užtrunka
apie dešimtį dienų. Be to, įmonei, be direktoriaus, tenka įdarbinti ir buhalterį, kuris turi parengti
finansinę ataskaitą.
„Taip susidaro išlaidos darbo užmokesčiui, „Sodros“ įmokoms, gyventojų pajamų mokesčiui ir kitos“, –
skaičiuoja „Finansininkų grupės“ vadovė.
Finansinių ataskaitų rinkinių įmonės akcininkas pasirašyti negali, o nepateikus finansinių ataskaitų rinkinio
vadovui gresia iki 10.000 Lt bauda.
„Kartą per metus veiklą sustabdžiusi įmonė patenka į spąstus“, – neabejoja p. Puidokaitė.
Ir ragina sudaryti tokias sąlygas, kad noras atnaujinti įmonės veiklą nesukeltų didesnių nepatogumų verslui.

Išeitis – atostogos
Tačiau Arūnas Šidlauskas, UAB „Rimess“ advokatas, primena, kad jokie teisės aktai nenumato galimybės stabdyti
įmonės veiklą – Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko įsakymu leidžiama tik nevykdant veiklos tuo metu
neteikti kai kurių mokesčių deklaracijų.
„Jokiuose teisės aktuose tokios nuostatos kaip „veiklos sustabdymas“ nėra. Vadinasi, įmonė privalo turėti
vadovą“, – įsitikinęs teisininkas.
Pasak jo, net atleidus visus darbuotojus įmonės direktorius turi likti. Akcininkų ar valdybos sprendimu
atšaukus vieną direktorių iš pareigų Akcinių bendrovių įstatymas įpareigoja į jo vietą paskirti kitą.
Nepaskirti kito asmens į direktoriaus vietą įstatymas neleidžia.
„Tačiau įmonei nevykdant veiklos jos vadovą galima išleisti nemokamų atostogų“, – galimą išeitį sufleruoja
advokatas.
Direktoriui atsisakyti pareigų galima ir neturint akcininkų pritarimo: neįvykus dviem akcininkų susirinkimams
ir akcininkams nepriėmus sprendimo dėl naujo vadovo skyrimo, Registrų centrui galima pateikti atitinkamus
įrodymus ir direktorius bus išbrauktas iš Registro. Taip jis išvengtų atsakomybės už tai, kad nepateikė
įmonės finansinės ataskaitos.
Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, šiuo metu laikinai veiklos nevykdo 10 fizinių asmenų ir 13.853
juridiniai asmenys.