Leidinio numeris:

2011.05.06 (87/2011)

Rodyti

Platintojų gretas šienauja emigracija

Pernai tiesioginės prekybos apimtis Lietuvoje dar traukėsi, šiemet atsigaunant vartojimui jau laukiama maždaug 5% augimo. Tačiau šiuo verslu besiverčiančioms įmonėms nerimą kelia pradėjęs mažėti kosmetikos ir kitų prekių platintojų skaičius. Mat dalis platintojų patraukė į užsienius.
„Mūsų pardavimai tiesiogiai priklauso nuo ekonominės padėties, štai Estijoje, kur ūkio nuosmukis buvo
mažesnis ir kuri greičiau atsigauna, pernai jau fiksuotas tiesioginės prekybos pardavimų augimas. O Latvija
ir Lietuva vis dar krenta“, – pasakoja Gintautas Zaleckas, 8 įmones vienijančios Lietuvos tiesioginės
prekybos asociacijos vadovas.
2010 m. asociacijos narių apyvarta sumažėjo apie 7%, iki 81 mln. Lt. Užpernai nuosmukis siekė 19%. Latvijoje
tiesioginės prekybos apimtis pernai sumenko 10%, iki 61 mln. Lt, o Estijoje išaugo 5% ir siekė 45 mln. Lt.
Pasak p. Zalecko, 2010 m. žemyn tempė ir tai, kad pradėjo mažėti platintojų skaičius.
Krizės pradžioje platintojų gretos Lietuvoje augo, – mat žmonės ieškojo papildomų pajamų šaltinio. Štai
užpernai, palyginti su 2008 m., šiame versle dirbančiųjų pardavėjų skaičius padidėjo beveik 8%. Pernai
padėtis pasikeitė – pardavėjų skaičius sumažėjo 3%.
„Tiesioginės prekybos įmonės stipriai pajuto emigracijos leteną. Platintojų galėjo sumažėti ir dėl to, kad
galbūt žmonių netenkina platintojams siūlomas atlygis“, – svarsto p. Zaleckas. Skaičiuojama, kad tokia veikla
verčiasi apie 30.000 Lietuvos gyventojų.
Pasak jo, imtis platintojo veiklos lyg ir turėjo tapti patraukliau, nes buvo sumažintas individualios veiklos
pajamų mokestis. Tačiau vis dar yra problemų dėl dvigubo apmokestinimo – tai neskatina dirbančių pagal darbo
sutartį užsidirbti papildomai.

Debesys sklaidosi
„Pernai mūsų pardavimus paveikė bendra ekonominė padėtis, tačiau išlaikėme savo rinkos dalį. O šiemet visos
kreivės jau kyla aukštyn ir mūsų pardavimai gražiai atsigauna“, – sako Neringa Milenčienė, UAB „Avon
Cosmetics“ rinkodaros vadovė Baltijos šalims ir Suomijai.
Ponas Zaleckas prognozuoja, kad šiemet tiesioginės prekybos apyvarta Lietuvoje turėtų padidėti apie 5%.
„Tokiais sparčiais tempais kaip iki krizės – po 10% kasmet – ji jau nebedidės. Augimas turėtų būti lėtesnis,
panašus kaip visos mažmeninės prekybos“, – pažymi jis.
Anot asociacijos vadovo, suaktyvinti rinką turėtų ir tai, kad į Lietuvą ateina naujų rinkos dalyvių.
Štai pernai atstovybę mūsų šalyje įsteigė kosmetikos kompanija „Mary Kay“. Šiemet į Lietuvą įžengė kavos
aparatus parduodanti skandinavų kompanija „Zinzino“.
Galimybe ateiti domisi ir kai kurios kitos tarptautinės kompanijos. Ponas Zaleckas pažymi, kad į gerąją pusę
pasikeitė ir gyventojų požiūris į tiesioginę prekybą. Šiemet atliktas tyrimas parodė, kad apie 50% Lietuvos
žmonių jau yra pirkę prekių tokiu būdu.
„Tiesa, neretai tinklinis marketingas vis dar nepelnytai painiojamas su piramidėmis. Tačiau esminis
skirtumas, kad „piramidėse“ mokamas atlygis už žmonių įtraukimą, o visame pasaulyje pripažintos tiesioginės
prekybos įmonės žmogui moka procentą nuo jo sukurto pardavimų tinklo apyvartos, o ne mokestį už užverbuotą
„galvą“. „Piramides“ draudžia ir ES nesąžiningos komercinės praktikos direktyva“, – aiškina asociacijos
vadovas.
Manoma, kad Lietuvoje iš viso veikia apie 15–20 tiesioginės prekybos įmonių. Asociacija vienija tokius narius
kaip „Avon Cosmetics“, „Oriflame kosmetika“, „Herbalife“, UAB „Eastcon AG LT“, UAB „GNLD International“,
„Mary Kay“ ir kt.


VŽ info
Europos tiesioginės prekybos asociacijų federacijos (FEDSA) duomenimis, 2009 m. tiesioginės prekybos apimtis
ES šalyse sudarė daugiau nei 37 mlrd. Lt, o tiesioginės prekybos bendrovės suteikė nuosavo verslo ar
papildomo uždarbio galimybę daugiau kaip 4 mln. žmonių.
Pasaulio tiesioginės prekybos asociacijų federacijos (WFDSA) duomenimis, federacijai priklausančių
tiesioginės prekybos bendrovių apimtis sudarė 280 mlrd. Lt, o tiesioginių pardavėjų skaičius siekė 74 mln.
žmonių.
85% tiesiogine prekyba užsiimančių žmonių – tai papildomos pajamų šaltinis, o 80% šiame versle dalyvaujančių
atstovų yra moterys.
2010 m. Baltijos tiesioginės prekybos asociacijų narių verslo apimtis siekė 187 mln. Lt, o tiesioginiais
pardavėjais dirbo daugiau kaip 77.000 gyventojų.
Tiesioginė prekyba – tai vartotojui skirtų prekių ir paslaugų pardavimas tiesiogiai vartotojui, paprastai tai
atliekama vartotojų namuose, darbovietėse ir kitose vietose, esančiose ne prekybai skirtose patalpose.

Šaltinis: Lietuvos tiesioginės prekybos asociacija